torsdag 14. februar 2008

Bloggoppgave 15. feb. 08

Hei!
Denne uken har vi fått valget mellom tre oppgaver. Jeg har valgt å skrive oppgaven der vi skal beskrive hvordan vi kan skape en bedre skole.

Jeg mener det er en hovedårsak til at Mange barn og unge syntes det er kjedelig og gå på skolen. Flere av de yngste sier det selvfølgelig fordi det er ”kult” å syntes skolen er kjedelig, men etter hvert så vil dette ikke bare bli noe du sier men noe du også syntes. I hvert fall i mange tilfeller. Grunnen til dette tror jeg er lekser. Lekser ødelegger hele skolegangen for mange. Du kommer hjem etter en lang og hard skoledag, og du er keen på å slappe av, men så kommer du på; ”å nei! Jeg må gjøre alle matteleksene, og jeg må skrive ferdig norsk stilen.” Dette er tanker som gjør deg uinspirert og umotivert til skolearbeidet. For hvis man skal være realistiske så er det faktisk sånn det er. De aller færreste syntes lekser er gøy.

Jeg er sikker på at hvis man hadde fjernet lekser helt, eller gjorde lekser valgfritt, ville man sett bedre resultater på tester og prøver over hele landet. Og hvis lærere og andre personer mener at man ikke lærer noe ved kun å jobbe på skolen, for da sitter alle på PC’en uansett, så må de bare forby deg å bruke de med mindre man MÅ skrive eller notere noe. En annen ting lekser gjør med deg, er at du kommer i dårlig humør av dem. Hvis du på en vanligvis bra dag plutselig kommer på at du har masse lekser du må gjøre når du kommer hjem, forsurer det dagen din kraftig. Og hvis du i tillegg trener eller driver med andre aktiviteter etter skolen, så for du ikke tid til å gjøre noe annet.

Jeg er ganske sikker på at de aller fleste elever kunne gått med på å for eksempel ha en halv time lengre skoledag. Jeg føler poenget med lekser er helt borte uansett. Det er nesten som en grunn lærerne bruker for å gi deg anmerkning. Vi lærer absolutt ingen ting av leksene, og det nettopp fordi, som jeg sa tidligere at vi blir så umotiverte og uinspirerte av å sette oss ned etter en lang og slitsom skoledag for så å gjøre en haug med lekser.

Som dere sikkert har skjønt, så mener jeg skolens desidert største problem er leksene. Lekser gir deg ingenting annet enn masse mas og stress. De gjør skoledagen kjedeligere, og faktisk dager generelt kjedeligere. Så mitt tips til de som har lyst til å forbedre skolen er å droppe lekser helt, eller i det minste gjøre lekser valgfritt.

Ingen kommentarer: