fredag 30. mai 2008

Gir blogging bedre læring?

Hei!

Nå har jeg skrevet skoleblogg siden januar, og har fått prøvd ut hvordan det er å skrive sin egen blogg. Dette har vært en oppgave vi har fått på skolen, og ikke noe vi har valgt selv. Spørsmålet vi skal stille oss selv i dette siste innlegget før bloggen blir vurdert er: Gir blogging bedre læring? Jeg mener svaret på dette er nei. Blogging gir ikke noe særlig bedre læring enn vanlige lekser som for eksempel å gjøre oppgaver fra boka. Men det betyr ikke at jeg ikke liker blogging. Jeg syns blogging er en kreativ og fin måte å gjøre lekser på. Det er mye morsommere å skrive et blogginnlegg enn å sitte å gjøre oppgaver.

Men som sagt så tror jeg man lærer mer av ”normale” lekser. I bloggen har vi jobbet for lite med fagrelaterte temaer, som gjør at vi lærer mindre. De fleste oppgavene vi har fått har vært oppgaver som gjør at vi ikke trenger spesielt mye faglig kompetanse for å skrive et godt innlegg. Alle oppgavene går på hva vi selv syntes om ting, og da sier det seg selv at det ikke er noe fasit svar. Det lærerne kunne forbedret på her, var å gjøre oppgavene mer spesifikke. Gjøre oppgavene mer detaljerte, for så å knytte de opp mot faget, eller kanskje også temaet vi holder på med for øyeblikket. På denne måten måtte vi kunnet en del om det vi skrev, mens vi samtidig fikk skrevet ned det vi selv mente om saken.

Blogging syntes jeg var en fin oppgave å få, men jeg følte ikke at jeg lærte spesielt mye av akkurat den typen blogg vi skulle skrive.

Mvh.
Petter Wang

Takk for meg!

Ingen kommentarer: