torsdag 17. april 2008

Mannen som elsket Yngve

Hei!
Denne uken har vi vært på kino. Og da er det kanskje ingen bombe at vi skal skrive en filmanmeldelse.

Filmen vi har sett heter ”Mannen som elsket Yngve.” Her er kort om hva filmen handler om:

Det er november 1989. Muren faller i Berlin og på Kongsgård videregående skole i Stavanger er Jarle Klepp uvitende om at alt snart skal forandre seg. Plutselig har han alt han kan ønske seg. Verdens beste kjæreste og verdens kuleste kompis. Sammen har de store musikalske ambisjoner, om noen uker skal de debutere med Stavangers tøffeste punkband, Mattias Rust Band. Hvor lenge kan dette vare for den før så kjedelige gutten Jarle?En dag dukker Yngve opp, den nye gutten på skolen. Han er ikke som noen andre, og Jarle blir veldig interessert. Han har aldri opplevd noe tilsvarende, og vet ikke hva han skal gjøre. Det eneste han vet er at han ikke kan la være å treffe Yngve. Selv om det innebærer å gjøre ting han egentlig hater, som å høre på ”Japan” og spille tennis. I tur og orden svikter Jarle alle sine nærmeste og finner ut hva det vil si å stå helt alene.

Filmen er godt laget, og personlig syntes jeg det var greit og se noen andre norske ”tryner” på lerretet enn Aksel Hennie og Ane Dahl Torp. Skuespillerne spiller bra, og filmen er godt laget. Men jeg kan ikke si at jeg likte filmen spesielt godt av den grunn. Det blir rett og slett for kjedelig til tider.
Men dette er bare min mening. Filmen har fått gode kritikker, og veldig mange syntes filmen er bra. Men personlig så er det ikke noe jeg ville gått å sett på, hvis ikke jeg måtte. Hvis jeg skulle gitt den et terningkast må det bli en treer.

Ingen kommentarer: